۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

ترپای

چند روزی است که کابل هستم، از فردای روزی که آمدم برف و باران شروع به باریدن کرد ما ماندیم و گل و لای برچی.
تلاش دختران و پسران نوجوان و جوان برای علم آموزی، علی رغم مشکلاتی چون گل و لای هر آدمی را به وجد می آورد و امید بخش است، ما شدیم ترپای!

یک روز یکی از قومندانان جهادی که اینک موتر فروشی می کند، هم صحبت شدم، قهرمانان و حماسه سازان دیروز که عمری را برای آرمانهای ملت شان مبارزه کردند، اینک فراموش شده اند او گفت بسیاری از همرزمانشان یا روانی شده اند یا هم معتاد؛ مثالش "طاهر شیشه خور" را زد که در دوران مقاومت کابل فقط نامش لرزه بر اندام دشمن می انداخت اما در این اواخر از بس که تزریق کرده در گوشه خانه علم و فرهنگ شوروی غریبانه دارفانی را وداع کرد.

یک روز هم به دیدار دوستی در شهرک حاجی نبی رفتم، او می گفت که قیمت زمین در اینجا از یکی دو ماه پیش دو برابر شده است بسوه ای ( صد متر مربع) 5 لک افغانی ( ده هزار دلار) شده است، سرور جوادی، جوهری، غلام علی وحدت و ... قصرها ساخته اند اما قهرمانان سابق، خانواده های شهدا و ... جایی ندارند.

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

قتل یک زن

پلیس کهمرد جسد زنی را روز گذشته در منطقه دربند کشف کرد و روز گذشته به بامیان انتقال داد.

سید عیوض شوهر این خانم یک ماه پیش از غیابت خانم اش خبر داده بود.
جسد کشف شده متعلق به خانم این مرد است، او اصالتا" از ولسوالی لعل و سرجنگل است، دو سال است که در معدن ذغال سنگ کهمرد کار می کند، او اخیرا" در این قریه با خانم جوان اش مسکون شده بود.

به نظر می رسد افرادی زورمند به خانم این آقا تجاوز کرده اند و سپس وی را کشته باشند، حدود 200 فامیل که همگی سادات هستند در قریه دربند کهمرد که اکثرا" تاجیک نشین می باشند زندگی می کنند.

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

انتخابات شورای ولایتی - 2

سید اسدالله جعفری به عنوان نماینده از بامیان در مجلس سنا انتخاب گردید.
این انتخابات دیروز برگزار شد و نامبرده توانست از شفق و رهایی پیشی بگیرد.

گفته می شود در این انتخابات معاملات و زد وبند هایی مطرح بوده است با یک حساب مادی می توان به معاملات پشت پرده پی برد وکیلان شورای ولایتی، 500$  ماهوار معاش دارند و بس اما سناتوران 2000$ چند نفر به عنوان بادیگارد، راننده و منشی و موتر و ... اگر این امتیازات را ضرب 4 سال کنیم، باید سناتور محترم حداقل درصدی از آنچه بیشتر دریافت می کند، پرداخت کند تا دیگر شریک ها به وی رأی بدهند.

خود محاسبه کنید، اگر رقابت برای ورود به مجلس سنا اینقدر هزینه دارد، برای رفتن به کابینه چقدر باید نامزد وزیر صاحب ها خرج کرده باشند؟

ما نماینده های شماییم، ما خدمتگذاران شماییم، ما با فساد و رشوه مبارزه می کنیم و ما ...

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

انتخابات شورای ولایتی

انتخابات هیئت رئیسه شورای ولایتی امروز برگزار شد که جواد ضحاک با 5 رأی از مولوی یوسف با 4 رأی پیشی گرفته برای شش ماه به عنوان رئیس شورای ولایتی انتخاب شد.

خانم راضیه اقبالزاده و زینب نوری به ترتیب به عنوان معاون و منشی برگزیده شدند و احتمالا" آقایان شفق، رهایی و واحدی بهشتی کاندیدان مجلس سنا خواهند بود که انتخابات آن بعدا" انجام خواهد شد.

در دوره قبلی آقایان، ریاست شورا را نوبتی ساخته بودند و خانم عاقله کهمردی را که جزء اقلیت جنسی و قومی بود همواره به عنوان معاون تعیین می کردند.


سوگند و شورای ولایتی

دیروز اعضای شورای ولایتی جدید طی محفلی سوگند یاد کردند.


این محفل را والی صاحب برگزار کرده بود و از آنان خواست که مطابق قانون و لایحه وظیفه خویش به دولت "مشوره" دهند و از امور "نظارت" کنند.
عزیزالله شفق از اعضای جدید شورا نیز مطابق لایحه جدید "ارزیابی" هم اضافه شده و این کار را هم خواهیم کرد البته به شرطی که شما (والی) ما را تنها نگذارید.

به اعضای سابق هم تقدیر نامه هایی هم دادند که البته 5 نفرشان تشریف نداشتند یا به قول محمد سجاد محسنی (بابه محسنی) شاید "دیده" نداشتند!

از بین نه نفر اعضای این دوره جواد ضحاک، راضیه اقبال زاده و هدایت الله رهایی از دوره سابق اند و عزیز الله شفق، عاقله حسینی، زینب نوری، مولوی یوسف، سید اسدالله جعفری و سید عبدالهادی واحدی ( پسر مرحوم آیت الله بهشتی) جدید می باشند.

بابه محسنی هم گفت از اینکه این بار امانت (رأی و اعتماد مردم) را صحیح و سالم بر دوش دیگران می گذارد، خوشحال است، بابه محسنی امسال رأی نیاورد با اینکه شجاعت، صراحت بیان و جسارت  این مرد ستودنی است او از معدود روحانیون میانسال است که به روز می اندیشد و حیف شد که از شورا جدا شد.

امروز نیز انتخابات داخلی این شورا برای تعیین دو نفر برای مجلس سنا، رئیس و معاون و ... برگزار می گردد.

۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

در شیخعلی


چند روزی را در ولسوالی شیخعلی بودم، ولسوالی تماما" هزاره نشین ولایت پروان هم مرز با بامیان (زیر کوتل شیبر).

نکته جالب آنکه هزاره های سه فرقه (اسماعیله، حنفیه و امامیه) برادر وار در کنار هم زندگی می کنند، هرچند که اهل تشیع علی رغم آنکه بیشترین جمعیت را دارند ولی در تشکیلات اداری سهمی ندارند و خواهان ایجاد یک ولسوالی جداگانه در مرکز جغرافیایی این منطقه اند، با توجه به جمعیت حدود 30-40 هزار نفری این ولسوالی بعید است که آنها به این خواسته خود برسند به نظر می رسد منازعه آنها روی این مسئله ادامه خواهد  یافت، که باید به شکل صحیح حل گردد.

تعمیر ولسوالی و قومندانی، جدیدا" به شکل عصری و اساسی اعمار شده است.

هزاره های امامیه (اهل تشیع) عموما" در قسمت بالا، اهل سنت و اسماعیله در قسمت پایین زندگی می کنند، شیخعلی هنوز داغ های زمان جنگ را با خود دارد، اینجا ( منتی الیه قسمت هزارهای امامیه) خط اول حزب وحدت در مقابل شورای نظار و طالبان بود، هنوز ماین های زیادی از آن زمان باقی مانده است و مردم خسارات زیادی را متقبل شده اند، عده زیادی آواره دیگر مناطق شده اند.

حاجی نیک قدم در منطقه بینی سیوگ تنهاست، بچه هایش و دیگر خانواده اش اکنون در خارج یا کابل به سر می برد، خانه او از نعمت برق آبی، شب ها روشن است و او کسی را آورده بود تا تلویزیون تمدن را برایش عیار کند.
او از پوکه های گلوله غول پیکر به جای نرده استفاده کرده است، کوههای پشت خانه اش ماین دارد و او نمی تواند هیزم از کوه بیاورد یا گوسفندانش را به ییلاق ببرد.

سیب و لوبیای شیخعلی شهرت ملی پیدا کرده است، پروژه سرک غوربند-بامیان چند سال است که در این منطقه جریان دارد، ملکیت های زیادی از مردم در مسیر سرک آسیب دیده است، بدون آنکه جبران خساره ای پرداخت گردد.

شفاخانه 40 بستری که یکی از تجار منطقه که اکنون ساکن اطریش است سه سال است که ساخته شده است اما دولت داکتر و ... آنرا تأمین نکرده است و غیر فعال است.

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

حمایت از غار نشینان

امروز کنفرانسی به حمایت از حقوق بشری مغاره نشینان(غار نشینان) بامیان برگزار شد.
هدف این بود که دولت و موسسات درباره مغاره نشینان تکانی بدهند و گفتند که اول باید یک سروی دقیق صورت بگیرد، بعدا" برایشان سرپناه می سازیم.


حقوق بشر این مراسم را برگزار کرده بود، این نهاد سال گذشته سروی را با 120 خانواده مغاره نشین انجام داده بود که بی کاری و بی سرپناهی از مشکلات عمده آنها ذکر شده بود.

کمبود زمین، کوهستانی بودن منطقه، ساحه میراث فرهنگی، ماستر پلان فرهنگی، مستحق نبودن عده ای از کسانی که در مغاره زندگی می کنند، کارشکنی عده ای در توزیع زمین و ... از مشکلاتی است که دولت محلی نتوانسته تاکنون بر مشکل مغاره نشیینی فایق آید.

خدا کند این بار این کمیته و این تشکیلات این مشکل را حل کند، در قرن 21، غار نشینی!!

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

توهین دلاک به قاضی

سلمان(دلاک) به جرم توهین به محکمه دایکندی زندانی شد، قابل توجه کفاش ها و حمامی ها و ...

قاضی صاحب دو مرتبه تلفن می کند که سلمان به حضورش بیاید تا سرش را اصلاح کند اما سلمان بخت برگشته مشتری داشته و بی اعتنایی می کند و آخر کار عساکر به امر قاضی وی را روانه زندان می کند تا دیگر به قاضی و محکمه توهین نکند!!

البته این مشکل را خیلی از کسانی که فکر می کند کلان شده اند دارند، اصنافی مانند سلمانی  را به حضور طلب می کنند.

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

اقتدار پارلمان

خوشحال شدم که 17 وزیر رد صلاحیت شدند.

 اولا" قدرت مردم، پارلمان و دموکراسی را نشان داده شد،
ثانیا" پارلمان از دام قومیت و زبان و معامله رهایی یافت
و نهایتا" اینکه معرفی وزراء از چنگ چند تیکه دار برآمد، خلیلی و محقق بداند و بفهمد که زمان و دوره ای که آنها از آدرس من هزاره معامله می کردند، گذشت!

البته دوستانی که فکر می کنند، شاید به هزاره ها خیانت شده، خاطر جمع باشند، آن چهار وزارت سهمیه هزاره ها است، این چهار نفر نه چهار نفر دیگر، قحط الرجال که نیست.

۱۳۸۸ دی ۱۲, شنبه

سرقت مسلحانه

هفته گذشته کودکی بی گناه توسط عده ای سارق مسلح در دره شکاری کشته شد.
زن و مردی زخمی شدند، اینها مسافرانی بودند که از کابل به مقصد سیغان در حرکت بودند که در ناحیه سنگ پر دره شکاری هدف قرار گرفتند.

قومندانی امنیه، گناه را به گردن دزدانی که از ولایت بغلان می آید می اندازد و پی آرتی هم توصیه می کند که شب ها از این مسیر حرکت نکنید و چند پسته جدید توسط پلیس ایجاد خواهد شد! (پیشنهاد شده ولی هنوز ...)

ماه گذشته نیز این دزدان مسلح یک همراه موتر کاماز را کشته بوده و پولش را به سرقت برده بودند.
با این وضعیت پی آر تی می خواهد رهبری امنیت ولایت را سال آینده به پلیس بدهد.

پلیس اگر نتواند از پس چند دزد بر آید آیا می تواند به تنهایی امنیت باشندگان ولایت را تضمین کند؟
دره شکاری قبل از شاهراه سالنگ، شاهراه شمال به جنوب بود و قرار است این مسیر سالهای آینده آسفالت شود.

آب یا برق؟

روز گذشته پیاده بطرف خانه در راه بودم، خسته شده بودم و خسته تر از خود را یافتم، خواهش کردم که موقعیت اش را تغییر ندهد تا عکسی از وی بگیرم، عکسی با پس زمینه ای جالب.


مشکل آب، مشکل برق، مشکل ... دغدغه های روزمره خیلی های دیگر انسان های این سرزمین است.
والی صاحب اعلام کرده که با کمک کشور نروژ، شبکه برق بازار به قریه های زرگران، جگره خیل و داودی امسال خواهد رسید و 1500 خانواده از نعمت برق دو جنراتور 480 و 130 کیلووات آمریت برق مستفید خواهد شد.

به نظر من آب دره دوکانی، آب سرشاری است که از کوههای بابا سرچشمه می گیرد، با کمی افزایش بودجه می شد در مناطقی از این دره بند کوچک آب احداث کرد که هم مشکل آب اکثر مناطق مرکز حل می شد و هم مشکل برق.